Att arbeta efter pensionsåldern – vad arbetsgivare behöver tänka på

Lön & HR | 20.09.2024

av Michael Kersten Jones

Would you like to read the article in English? Click here

Många anställda idag vill arbeta efter den allmänna pensionåldern för att dra nytta av fördelarna med ett längre arbetsliv. I den här artikeln förklarar vi vad arbetsgivare behöver tänka på om deras anställda vill arbeta längre än den allmänna pensionsåldern.

 

Eftersom befolkningen lever längre höjs riktåldern för pension gradvis och baseras på vilket år man är född:

  • De som är födda 1957 har för närvarande en riktålder för pension på 65 år. 
  • 1958–1959: 66 år 
  • 1960–1966: 67 år 
  • 1967–1980: 68 år 
  • 1981 och senare: 69 år.

 

En stor del av arbetskraften vill dock arbeta efter denna pensionsålder och dra nytta av dess fördelar, såsom högre inkomst efter pensionen eller minskade skatteavdrag efter 67 års ålder ( år 2024). Andra alternativ, såsom tidig pension och deltidspension, kan också påverka de anställdas pensionsplanering. Med alla dessa alternativ har arbetsgivare många delar att ha i åtanke.

 

Vad du bör tänka på när anställda vill arbeta efter pensionsåldern 

För företag som har tecknat en kollektivavtalad pensionslösning behöver du vara fullt medveten om hur pensionen regleras i kollektivavtalet. Frågor att ställa är: 

  • Tillåter avtalet att tjänstepensionsinbetalningar görs efter den angivna pensionsåldern? 
  • Vilka är minimikraven för försäkringar och upp till vilken ålder gäller de? 
  • Finns det möjlighet till tidig pension eller reducering av arbetstiden? Detta gäller i den största tjänstemannapensionen i Sverige, ITP. 

Andra kollektivavtalade pensionslösningar har liknande bestämmelser och det är viktigt att vara medveten om hur det kommuniceras till dina anställda i er policy. 

Om ditt företag inte har ett kollektivavtal är det ännu viktigare att ha en tydlig policy som förklarar er privata tjänstepensionslösning, särskilt om villkoren inte inkluderar arbete efter pensionsåldern, oh ni kan stå utan sjuk- eller livförsäkring när er anställda fyller 65 år.

 

Vikten av dokumentation – vad du bör tänka på när du utformar din pensionspolicy 

Oavsett er sitaution är det avgörande att planera för era anställdas pension. Det hjälper till att säkerställa en trygg arbetsmiljö och att verksamheten kan fortgå utan avbrott. Att ha information om företagets pensionsålder och alternativen kring att arbeta längre tydligt dokumenterade och tillgängliga i en personalhandbok eller pensionspolicy minskar administrationstiden samtidigt som det ökar transparensen och stabiliteten. 

Det finns många viktiga punkter att överväga för din policy, oavsett om du har ett kollektivavtal eller inte, till exempel: 

  • Vad är företagets pensionsålder? 
  • Vilka försäkringar kommer att fortsätta vara tillgängliga efter pensionsåldern om den anställde beslutar sig för att fortsätta arbeta? 
  • Kommer det att finnas möjlighet att fortsätta ta emot premier för den anställdes tjänstepension? 
  • Finns det några undantag för anställningstyper, såsom deltids- eller säsongsarbete? 

 

Dessa är bara ett urval av de frågor som bör beaktas. Vi på Azets kan hjälpa dig att navigera bland de vanliga fallgroparna som uppstår när man arbetar efter pensionsåldern och stötta ert företag, oavsett om ni har kollektivavtal eller inte. 

Om du som arbetsgivare har frågor eller önskar stöd kring kollektivavtalade försäkringar är du välkommen att kontakta oss!

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vill du ha nyheter som denna direkt i din inkorg? Prenumerera på Azets månatliga nyhetsbrev här.

Ja tack, jag vill ta emot Azets nyhetsbrev, information om tjänster och inbjudningar.

Jag är informerad om att jag kan läsa mer om hur Azets behandlar mina personuppgifter i Azets integritetspolicy. Jag kan när som helst göra ändringar i min prenumeration eller avprenumerera från kommunikation från Azets.

post author

Om författaren Michael Kersten Jones

Michael Kersten Jones arbetar på Azets som Pension Specialist på vår löneavdelning. Han hjälper dagligen Azets kunder med frågor relaterade till pension och lön.