Would you like to read the article in English? Click here
Incitamentsprogram är ett effektivt sätt för att motivera anställda, men om programmen styrs av regler från ett utländskt moderbolag kan det skapa utmaningar i lönerapporteringen.
Olika typer av incitamentsprogram har länge varit en strategi för organisationer för att motivera och belöna sina anställda att uppnå specifika mål. Incitamenten kan vara i form av monetära belöningar såsom bonusar, aktieoptioner, RSUs eller icke-monetära förmåner som till exempel erkännande, utmärkelser eller möjligheter till avancemang.
Många gånger är incitamentsprogamen fastställda av utländska moderbolag och kan vara komplexa att sätta sig in i. De utgår ofta från skattereglerna i det land som moderbolaget är baserat i. Har vi exempelvis ett amerikanskt moderbolag som vill ge ut personaloptioner till sina anställda runt om vi världen – ja, då är dessa fastställda efter amerikanska skatteregler.
Detta blir en utmaning då incitamentsprogrammen ska hanteras enligt skattereglerna som gäller i det land som de anställda befinner sig i.
Vilket ansvar har man som arbetsgivare?
Den svenska arbetsgivaren har en skyldighet att redovisa och rapportera incitamentsprogram och eftersom det är svenska skatteregler som skall följas – även om det är ett program som är fastställt enligt ett annat lands skatteregler – så kan den svenska arbetsgivarens ansvar sammanfattas som nedan:
- Redovisa skattepliktig förmån den månad som den uppstår
- Innehålla preliminärskatt enligt engångsskatt
- Betala arbetsgivaravgifter på den skattepliktiga förmånen
Rapportering via lönehanteringen
Rapportering av skattepliktig förmån sker via lönehanteringen och den månatliga AGI-rapporteringen i den månad som förmånen uppstår. Skatteavdrag skall göras enligt engångsskattetabell men skatteavdraget får inte överstiga månadens bruttolöneersättningar. Därav kan en latent skatteskuld uppstå om det är en hög förmån som skall redovisas och månadens bruttolön inte täcker hela skatteavdraget.
Är ni kund hos Azets så kan vi hjälpa er med incitamentsprogram i lönehanteringen och rapportering av dessa. Vänligen kontakta oss så hjälper vi er gärna genom hela processen.
Har ni som arbetsgivare några frågor kring reglerna för utländsk personal? Kontakta oss på Azets. Vi är experter inom löneadministration, redovisning och HR, och erbjuder rådgivning till företag.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Vill du ha nyheter som denna direkt i din inkorg? Prenumerera på Azets månatliga nyhetsbrev här.