I avsnittet Cash Is King av Azets podcast Bang the Drum delar Donald Boyd, Head of Growth på Azets, och Josh Levy, VD för Ultimate Finance, med sig av sina tankar om kassaflöde i dagens ekonomi.
För att lyssna på avsnittet, hittar du podcasten här.
Arbetet är utfört, projektet är avslutat och fakturan har skickats till kunden. Men den bitterljuva känslan vill inte släppa taget. Det har varit en tuff månad med höga kostnader och du vet mycket väl att champagnen inte kan korkas upp förrän fakturan är betald. 30 dagar till förfallodagen känns som en evighet och tanken på en försenad betalning är helt outhärdlig.
Vi hör talas om ”cash flow” nästan överallt och det är förmodligen ett av affärsvärldens mest använda modeord. Varför är det så viktigt? Finns det något vi kan göra för att skapa en mer förutsägbar och sund ekonomi? Vi har samlat våra finansexperter för att gräva djupare i ämnet.
Vad menas med cash flow?
Cash flow, eller kassaflöde, är pengar som kommer in i verksamheten och pengar som går ut ur verksamheten. Detta skiljer sig från vinst, som inte tar hänsyn till företagets kostnader utan enbart fokuserar på de pengar som kommer in i företaget.
Tre av fem små och medelstora företag rapporterar att de har haft problem med kassaflödet, vilket har lett till problem med att betala, reglera skulder och till och med ta emot nya jobb. Med skyhöga inflationsnivåer, stigande driftskostnader och en allt djupare energikris känner företag av alla storlekar och från alla sektorer av de svåra tiderna.
"Jag tror att ju mer du förstår din kassaflödescykel, desto fler alternativ har du, och ju tidigare och mer proaktivt du söker rådgivning, desto bättre möjlighet har du att göra något åt saken," säger Josh Levy, VD på Ultimate Finance.
De största misstagen som små och medelstora företag gör när det gäller kassaflöde
För lite fokus på pengar och prognoser
Det största misstaget är att man inte fokuserar tillräckligt mycket på pengar. "Det handlar om att göra rätt prognoser. Jag säger alltid till mina kunder att de måste ha ett kassaflöde för 13 veckor,” säger Donald Boyd, Head of Growth på Azets. ”Det är viktigare än något annat du kan göra ur bokföringssynpunkt; att ha ett kassaflöde för 13 veckor så att du vet vad som händer de närmaste 90 dagarna i ditt företag."
Med hjälp av prognoser kan du få en framåtblick med kassaflödet i åtanke för att se hur din verksamhet kommer att utvecklas under de kommande månaderna. Du kommer att ligga steget före och få tillräckligt med tid för att planera vad du ska göra. Utan prognoser slutar det med att du fokuserar för mycket på det dagliga.
Försenade betalningar
Många företag kämpar med sena betalningar. Du kanske skriver 30 dagars löptid på dina fakturor men måste sedan ägna tid åt att jaga de kunder som inte betalar i tid.
Detta medför stor press på kassaflödet när det tar för lång tid att få in pengar. Du kan inkludera det i din prognos men om återbetalningen inte sker inom 60 dagar saktar kassaflödet ner när det är som mest kritiskt.
"Många små och medelstora företag är ovilliga att jaga sina kunder och det kan vara ett riktigt problem. Därför har outsourcing av kreditkontrollen blivit ganska vanligt under de senaste 10–15 åren. För företagaren vill faktiskt inte hålla på och jaga en betalning samtidigt som han eller hon försöker utveckla företaget," menar Levy.
Misstaget här är att låta väntetiden för inbetalning bli för lång. Även om det kan kännas obekvämt att be någon att betala sin räkning, är det du ber om fullständigt rimligt.
Vilka sektorer påverkas mest?
De traditionella tjänstesektorerna som industri, IT och bygg, som tenderar att handla på B2B-nivå med fakturering och betalning, påverkas i hög grad. Men vi ser framförallt effekterna i det som är konsumentinriktat, där konsumenten är slutpunkten i värdekedjan. Dessa sektorer är under press på grund av inflationen.
Företagare måste höja priserna för att kompensera för det utgående kassaflödet. Detta leder till att konsumenterna väljer att inte gå på restauranger, barer och liknande, och i stället lägger pengarna på billigare alternativ. Pengarna går ut men kommer inte in igen.
"Det är viktigt att ta ett steg tillbaka och se över sin affärsmodell, och faktiskt se om man är relevant för sina kunder. För mer än någonsin är det viktigt för företag att ständigt uppfinna sig själva på nytt," säger Boyd.
Brist på kompetens
Många företag kan inte fylla sina vakanser, så även om kassaflödet är bra förekommer det problem med leveranskedjan, kundinflation, finansiering och brist på personal som kan utveckla företaget. Företagen måste betala mer för att rekrytera och behålla kvalificerad arbetskraft.
”Men det är ändå det som är det fina i marknaden för små och medelstora företag, har jag upptäckt under min karriär,” säger Boyd. ”Hur motståndskraftiga de är, eftersom de kan göra en helomvändning, återuppfinna sig själva och ändra sin affärsmodell när det är svåra tider. Om du har ett mycket större företag är det väldigt svårt att göra det. Om du har ett litet företag med 20–30 anställda är det relativt enkelt att omstrukturera det och att få rätt affärsmodell med rätt personer, rätt rådgivning och rätt finansieringspartner runt omkring dig.”
Vad kan du göra för att förbättra situationen för ditt företag?
- Skaffa en bra finansiell rådgivare
- Skaffa en revisor som kan hjälpa dig med kreditvärdighet och kassaflöde.
- Ha en prognosplan för 13 veckor (90 dagar)
- Fokusera mer på kassaflöde än på vinst
- Var medveten om var du befinner dig i värdekedjan och stå på dig när det gäller dina villkor.
- Vårda dina kontakter och skapa ett nätverk med rådgivare, finansiärer och det lokala näringslivet.
- Hitta företagsstöd som passar ditt företag.
- Undersök kostnadsfria verktyg som kreditvärderingsinstitut.
- Investera i teknik och automatisering.
"Du kan erbjuda en liten rabatt om någon betalar inom en vecka eller två veckor i stället för 30 dagar, när du har att göra med en stor kund. Detta kan vara mycket avgörande för ditt företag. Om du kan få betalt inom sju dagar efter fakturan, i stället för 45 eller 60 dagar, är det mer pengar som du kan använda för att betala din leverantör eller för andra utgifter. Och innan du vet ordet av producerar du mer och säljer mer," avslutar Boyd.
De nuvarande ekonomiska förhållandena är kanske inte idealiska men det finns nya möjligheter för små och medelstora företag att växa. Med fokus på budget och kassaflöde, nätverk och automatisering kan du göra mycket gott för ditt företag.
Vill du lyssna på avsnittet ”Cash is King?” Du hittar podcasten här.
Kontakta Azets
Vill du ha hjälp i er ekonomifunktion? Tveka inte att ta kontakt med oss på Azets så hjälper vi dig.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Vill du ha nyheter som denna direkt i din inkorg? Prenumerera på Azets månatliga nyhetsbrev här.