Så kan CFO öka kostnadsmedvetenhet utan att ses som en bromskloss

Redovisning | Framtidens ekonomi- och lönefunktion | 24.01.2025

av Azets Sverige

Att hålla nere kostnaderna och främja kostnadsmedvetenhet i företaget är en utmaning för många ekonomichefer, inte minst i bistra ekonomiska tider då prioriteringarna kan vara tuffa. Så kan CFO öka kostnadsmedvetenhet utan att ses som bromskloss.

 

Tydlig och genomtänkt kommunikation  

En av de första stegen mot att skapa en kostnadsmedveten kultur är att säkerställa en gemensam förståelse för de ekonomiska målen och de utmaningar som finns på kort och lång sikt. Se till att det finns en genomtänkt plan för intern kommunikation och att det finns forum där du kan kommunicera och utbilda organisationen. Sätt tydliga mål för kostnadsbesparingar och kommunicera mätbara KPI:er. 

Det är viktigt att få med de långsiktiga fördelarna när du förklarar hur varje medarbetare kan bidra till att minska onödiga kostnader.  Förklara hur kortsiktiga besparingar kan leda till långsiktig stabilitet och hur de gynnar företaget långsiktigt. Visa att kostnadsbesparingar inte bara handlar om att minska utgifter här och nu, utan också om att investera i hållbara och kostnadseffektiva lösningar för framtiden.

 

Inkludera medarbetarna 

Genom att involvera organisationen skapar du inte bara medvetenhet utan även ett engagemang för att bidra till företagets ekonomiska välbefinnande. Erbjud workshops som fokuserar på hur man kan arbeta mer kostnadseffektivt. Detta kan inkludera allt från att minska onödiga utgifter till att effektivisera arbetsprocesser. Ge utrymme för medarbetare att bidra med sina observationer och förslag på förbättringar. Genom att lyssna på och inkludera medarbetare ökar du det gemensamma ansvarstagandet.

 

Uppmärksamma bra initiativ 

För att uppmuntra och belöna rätt beteende behöver du fokusera på goda exempel i er organisation. Det kan vara så enkelt som att uppmärksamma team som har genomfört kostnadsbesparande åtgärder. Detta inte bara stärker individens motivation utan skapar också en kultur där kostnadsmedvetenhet ses som en positiv och värdefull egenskap. Och glöm inte att fira era framgångar! När företaget uppnår sina besparingsmål, se till att fira detta med hela teamet. Det stärker känslan av gemenskap och motivation.

 

Led med gott exempel 

Slutligen, som ekonomichef är du ett föredöme för kostnadsmedvetet beteende. Genom att själv visa och praktisera en sund ekonomisk inställning inspirerar du andra att följa efter. Var konsekvent i ditt agerande och var öppen för att lyssna på idéer och förslag från alla nivåer i organisationen. 

Genom att följa dessa strategier kan du som ekonomichef skapa en kultur där kostnadsmedvetenhet är en naturlig del av företagets DNA. På så sätt bidrar du inte bara till kortsiktiga kostnadsbesparingar utan också till långsiktig hållbarhet och framgång.

 

Vi på Azets hjälper företag att sänka deras kostnader 25-40%. Vill ni höra mer? Kontakta oss på Azets. Vi är experter inom löneadministration, redovisning och HR, och erbjuder rådgivning till företag.

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vill du ha nyheter som denna direkt i din inkorg? Prenumerera på Azets månatliga nyhetsbrev här.

Ja tack, jag vill ta emot Azets nyhetsbrev, information om tjänster och inbjudningar.

Jag är informerad om att jag kan läsa mer om hur Azets behandlar mina personuppgifter i Azets integritetspolicy. Jag kan när som helst göra ändringar i min prenumeration eller avprenumerera från kommunikation från Azets.

post author

Om författaren Azets Sverige

Azets producerar artiklar och nyheter som hjälper dig och ditt företag att arbeta smartare inom ekonomi, lön & HR.