Årsskiftet brukar vara avstampet där nya regler träder i kraft, men även en tid då många bolag ska knyta ihop årets handlingar. I denna artikel går vi igenom vad ni som arbetsgivare bör tänka på inför ett årsskifte, både när det gäller lönehantering och redovisning.
Lönehantering inför årsskiftet
I lönevärlden är årsslutet tiden då man börjar samla data och statistik, både information som är obligatorisk och frivillig. Exempelvis är det obligatoriskt att skicka in vissa kontrolluppgifter till Skatteverket och att rapportera tjänstemäns lön till Fora.
Ert lönesystem är källa till mycket data, där kan ni finna information såsom:
- Antal årsanställda
- Lönesummor
- Sjukfrånvaro
- Semesterlöneskulder och sparade semesterdagar
- Arbetstidsförkortning
- Övertidsbank
- Tidsstatistik för debiteringsgrader
- Jämförelser mot föregående år
Om ni är kund till Azets är ni välkomna att kontakta er lönekonsult för att diskutera hur våra experter kan ta fram data som kan täcker era behov.
Pensioner och försäkringar
Inkomstdeklarationen görs vid varje räkenskapsårs slut, vilket för de flesta bolag infaller vid årsskiftet. För inkomstdeklarationen finns det vissa aspekter från lönehanteringen att ha i åtanke.
Särskild löneskatt på pensionskostnader
Som arbetsgivare är ni skyldiga att betala särskild löneskatt på kostnader för tjänstepension (SLP). Särskilda löneskatten på pensionskostnader, som för närvarande är 24.26 %, betalas av den arbetsgivare som betalar kostnader för tjänstepension. Kravet på att betala den särskilda löneskatten kan även påverka svenska företag med filialer utomlands och utländska företag som bedriver verksamhet med fast driftställe i Sverige.
Tänk även på att ha med SLP vid beräkning av preliminär skatt.
Avdragsrätt på pensionskostnader
Företagets tjänstepensionskostnader kan vara avdragsgilla, förutsatt att pensionslöftet uppfyller vissa kriterier. Till exempel så måste tjänstepensionen ha tjänats in under en anställning och pensionslöftet ska vara tryggat enligt gällande regler.
Enligt huvudregeln kan ni göra avdrag för pensionskostnader på upp till 35% av den anställdes lön. Avdraget får dock inte överstiga 10 prisbasbelopp per år och anställd. I vissa fall tillåts ett högre avdrag än så. Detta gäller exempelvis vid avgångspension, ändrad pensionsålder eller om pensionslöftet inte är tillräckligt tryggat.
Nytt år, nya belopp: försäkrings- och pensionsvärden för 2025
Bra att veta inför det nya året är justeringen av inkomstbasbelopp då det påverkar värdet på olika försäkrings- och pensionsbelopp. Inkomstbasbeloppen justeras varje år för att spegla förändringarna i Sveriges kostnads- och inkomstutveckling. För 2025 innebär det en ökning:
- Prisbasbeloppet höjs till 58 800 kronor
- Förhöjt prisbasbelopp blir 60 000 kronor
- Inkomstbasbeloppet ökar till 80 600 kronor
Dessa förändringar påverkar företagets kostnader för tjänstepensioner och försäkringar, eftersom premierna beräknas utifrån pensionslöner som nu justeras.
Redovisning inför årsskiftet
Har du som delägare i ett fåmansföretag tagit ut tillräckligt med lön under 2024?
Ägare i fåmansföretag har i vissa fall möjlighet att få utdelning med en lägre beskattning än annars. De främsta förutsättningarna som krävs är att det är en ägarandel av minst 4% av kapitalet vid beskattningsårets ingång och en viss lägsta lön har tagits ut under kalenderåret 2024.
Den lägsta lönen som krävs är ett av nedanstående alternativ:
- 6 inkomstbasbelopp för 2024 (6 × 76 200 kr = 457 200 kr) med tillägg av 5 % av lönerna i företaget och dess dotterföretag
- 9,6 inkomstbasbelopp (9,6 × 76 200 kr = 731 520 kr)
Eftersom lönen måste utbetalas senast per årsskiftet så är det nu hög tid att göra beräkningen för att säkerställa att förutsättningarna för den lägre beskattningen är uppfyllda.
Preliminär inkomstdeklaration
Inom kort distribuerar Skatteverket beslut om preliminära F-skattebelopp för det kommande året. Om du misstänker att den beslutade preliminära F-skatten inte speglar verkligheten avseende skatt på resultatet (glöm inte löneskatt på pensionspremier) så är det nu ett mycket bra tillfälle att upprätta och skicka in en preliminär deklaration. Du kan på så sätt påverka beloppet som skall betalas avseende nästa räkenskapsår.
Azets experter är redo att möta det nya året och är tillgängliga att stötta ert bolag. Oavsett om ni är kund till Azets eller inte, kan våra redovisningskonsulter stötta ert bolag med redovisningsfrågor, exempelvis med beräkningen och upprättandet av den preliminära inkomstdeklarationen.
Är ni kund till Azets och behöver stöttning i lönehanteringen inför årsslutet, är ni välkomna att kontakta er lönekonsult.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Vill du ha nyheter som denna direkt i din inkorg? Prenumerera på Azets månatliga nyhetsbrev här.