Rekrytering - Hitta rätt kandidater
Rekrytering är ett viktigt område för alla företag. Det handlar om att hitta precis rätt medarbetare som matchar era behov och kan skapa värde för ert företag. Men rekrytering av medarbetare kräver tid och de rätta verktygen, och det är precis det vi kan hjälpa er med.
Få hjälp med rekrytering inom ekonomi, lön och HR. Azets har erfarenhet av rekrytering i hela Norden, och det är särskilt vår förståelse för marknaden och stora nätverk som gör oss till ett starkt rekryteringsföretag.
Exempel på positioner vi rekryterar till:
- CFO
- Redovisningschef
- Redovisningsekonom
- Business controller
- Financial controller
- Ekonomiassistent
- Löneadministratör
- Lönespecialist
- Lönekoordinator
- HR-chef
- HR-Business Partner
- HR-koordinator
Professionell hjälp vid rekrytering
Ni märker säkert också att det i dag krävs extra insatser för att locka och behålla rätt talanger för ert företag.
Det är avgörande för er verksamhet att hitta rätt medarbetare, och en felrekrytering är dyr. Därför är det en bra investering att få hjälp av ett rekryteringsföretag. Vi har många års erfarenhet av rekrytering av medarbetare och inte minst tillgång till de rätta verktygen. Vi kan effektivisera er rekryteringsprocess och hitta precis rätt medarbetare för er.
Ni kan också hyra in en interimskonsult
Står ni inför ett akut behov av hjälp för er redovisningsavdelning, löneadministration eller HR-avdelning? Då kan vi leverera professionella konsulter som träder in med kort varsel. Ni kan få hjälp av en interimskonsult några dagar i veckan, eller så kan ni välja en heltidslösning. Då är ni garanterade hög kvalitet och större säkerhet jämfört med traditionell vikarieservice.
Är ni i ett väldigt bråskande behov kan vi hjälpa er med en interimskonsult även under en pågående rekrytering. Denna kan vara snabbt på plats och täcka upp under tiden som vi även hjälper er att hitta en permanent lösning. Allt så att er rekryteringsprocess kan ske i lugn och ro med fokus på kvalitet.
Läs mer här om våra interimslösningar
Vår rekryteringsprocess
1. Behovsanalys/KravprofilEfter en behovsanalys från kunden skapar vi en kravspecifikation tillsammans. Där kan Azets stötta i att komma fram till vilken typ av person som kan komplettera verksamheten. I kravprofilen specificerar vi bland annat skall-krav och "bra att ha”-krav för att sedan utgöra en grund till annonsering och urval. Vi går även igenom arbetsgivarens erbjudande och vad som kan locka kandidater till rollen och företaget. |
|
2. AnnonseringVi producerar professionella och anpassade annonser. Vi skräddarsyr annonser riktade mot definierade målgrupper (målriktad annonsering) för att effektivt nå relevanta profiler. |
|
3. SearchVi ser till att sökningen sker inom goda etiska riktlinjer när vi agerar på uppdragsgivarens vägnar. Vi kartlägger relevanta områden i samråd med uppdragsgivaren för att identifiera potentiella kandidater. Dessutom kan vi använda företagets nätverk och interna databaser. |
|
4. TelefonintervjuVi genomför korta telefonintervjuer med kandidater där vi stämmer av intresse, erfarenhet och nuvarande situation. Vi betonar de kompetenser som uppdragsgivaren anser mest relevanta för den specifika positionen. |
|
5. Kompetensbaserad intervju med lämpliga kandidaterMed de kandidater som vi väljer ut från telefonintervjuerna utför vi kompetensbaserade intervjuer. Dessa intervjuer utgår från de kompetenser som vi identifierat tillsammans med kunden som de viktigaste för rollen. Här fokuserar vi på att lära känna kandidaterna på djupet och förstå deras personliga egenskaper, erfarenheter och möjligheter. |
|
6. Presentation av kandidaterUppragsgivaren får en översikt över kandidater som uppfyller positionens kompetenskrav och som har intervjuats och är motiverade för positionen. |
|
7. Intervju med kundUtifrån kandidatlistan utförs sedan intervjuer av uppdragsgivaren, så att ni som kund kan skapa er en egen bild av kandidaternas profiler och kompetenser. Vi kan bistå med stöd vid intervjun om det önskas. |
|
8. TesterVi genomför både begåvningstester och personlighetsformulär och använder erkända testverktyg från Aon. Testerna testar kandidaternas numeriska, verbala och deduktiva förmågor. Personlighetsformulär används oftast vid chefsrekryteringar, men kan tillämpas efter kunds önskemål. Alla testpersoner kommer att få återkoppling på sina resultat. |
|
9. Kvalitetssäkring av potentiella kandidaterVi utför referensintervjuer med kandidaternas referenskontakter. För referensintervjun fokuserar vi på de kompetenser som är relevanta för den aktuella positionen. Vi genomför även en bakgrundskontroll och eventuell kreditkontroll. |
|
10. Rekommendation och eventuell slutintervju med kundSlutligen vägs alla tester, intervjuer och referenser in i relation till rollen och kravspecifikationen. Azets ger en sammantagen rekommendation baserat på alla de olika stegen i rekryteringsprocessen. Om ni vill ha en så kallad "farfars intervju" med slutkandidaten eller erbjuda denne att träffa en kollega från teamet sker det här. |
|
11. ErbjudandeKunden erbjuder utvald kandidat rollen hos uppdragsgivaren. Om så önskas kan Azets bistå i förhandlingar om villkoren i kontraktet innan eventuell anställning. |
|
12. UppföljningEfter kandidaten tillträtt i sin roll kontaktar vi er för att utvärdera rekryteringen samt rekryteringsprocessen. |
Intresserad av Azets rekryteringstjänst? Eller vill du ha mer information?
Ta gärna kontakt med våra säljare via formuläret. Har du ett ärende som inte gäller våra tjänster? Då hittar du övriga kontaktvägar här.
Helena MalmströmHead of Interim |
|
Sanna TörngrenRecruitment Specialist |
Vanliga frågor om rekrytering
När är det en bra investering att använda en extern part för rekrytering?
Hur påbörjar man en bra rekryteringsprocess?
Vad innefattar en kravspecifikation i en rekryteringsprocess?
Hur ser en bra onboarding-process ut efter rekrytering?